18November2017

سازمان جوانان کمونیست

گزارش و خبر

گزارش و خبر (187)

نینا: "ازدواج سفید ﻫﺮﭼﻨﺪ ﻏﯿﺮﻗﺎﻧﻮﻧﯽ ست، اما ﺍﻧﺴﺎﻧﯽﺗﺮ ﺍﺯ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ سنتی ﺍﺳﺖ."

ﻧﯿﻨﺎ ﻭ ﺍﺣﻤﺪ ﺳﺎﻝﻫﺎﺳﺖ ﺩﺭ ﺁﭘﺎﺭﺗﻤﺎﻥ ﯾﮏﺧﻮﺍﺑﻪ ﺧﻮﺩ ﺑﺎ ﺧﻮﺷﯽ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ. ﺁﻥﻫﺎ ﻫﺰﯾﻨﻪ ﺧﺎﻧﻪ ﻭ ﺍﺟﺎﺭﻩ ﺭﺍ ﺑﺼﻮﺭﺕ ﻣﺸﺘﺮﮎ ﻣﯽﭘﺮﺩﺍﺯﻧﺪ .ﺍﻣﺎ ﺩﺭ جامعه ﺍﯾﺮﺍن ﮐﻪ ﺁﻣﻮﺯﻩﻫﺎﯼ ﺍﺳﻼﻣﯽ ﺩﺭ ﺗﺎﺭﻭﭘﻮﺩ قوانین ﺗﻨﯿﺪﻩ شده ﺍﺳﺖ، ﺷﺮﺍﯾﻂ ﺁﻥﻫﺎ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﺣﺴﺎﺱ ﻭ ﻏﯿﺮﻗﺎﻧﻮﻧﯽ ﺍﺳﺖ: ﺁﻥﻫﺎ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ ﻧﮑﺮﺩﻩﺍﻧﺪ .ﺁﻥﻫﺎ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺯﻭﺝﻫﺎﯼ ﻣﺘﻌﺪﺩﯼ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﺑﺪﻭﻥ "ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ ﺭﺳﻤﯽ، سنتی و عرفی و مذهبی" ﺑﺎ ﻫﻢ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ . ﺩﻭﻟﺖ حاکم ﻣﯽﮔﻮﯾﺪ ﺍﯾﻦ ﺭﻭﻧﺪ ﻣﻮﺟﺐ ﺗﻀﻌﯿﻒ ﺍﺭﺯﺵﻫﺎﯼ ﻣﺬﻫﺒﯽ ﻣﯽﺷﻮﺩ .

ﺳﺎﻝ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺭﺋﯿﺲ ﺩﻓﺘﺮ ﺭﻫﺒﺮ جمهوری اسلامی ﺍﯾﻦ ﻧﻮﻉ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﺭﺍ "ﺷﺮﻡﺁﻭﺭ " ﺧﻮﺍﻧﺪ. ﻣﺤﻤﺪ ﻣﺤﻤﺪﯼﮔﻠﭙﺎﯾﮕﺎﻧﯽ ﻣﯽﮔﻮﯾﺪ: ﺣﺎﮐﻢ ﺍﺳﻼﻣﯽ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﺎ ﺍﯾﻦ ﻧﻮﻉ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﺑﻪ ﺷﺪﺕ ﻣﺒﺎﺭﺯﻩ ﮐﻨﺪ ﻭ ﻣﻘﺎﻣﺎﺕ ﻧﺒﺎﯾﺪ ﻫﯿﭻ ﮔﺬﺷﺘﯽ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﻣﻮﺭﺩ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ .ﺩﻭﻟﺖ فعلی ﺩﺭ ﻣﺎﻩ اردیبهشت(آوریل)، ﯾﮏ ﻧﺸﺮﯾﻪ ﺯﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﭘﺮﺩﺍﺧﺘﻦ ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﻣﻮﺿﻮﻉ ﮐﻪ ﺑﻪ "ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ ﺳﻔﯿﺪ" ﻣﺸﻬﻮﺭ ﺍﺳﺖ ﺗﻮﻗﯿﻒ ﮐﺮﺩ .ﺍﺯ ﺗﻌﺪﺍﺩ ﺯﻭﺝﻫﺎﯼ ﻏﯿﺮﻣﺘﺎﻫﻠﯽ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺑﺎ ﯾﮑﺪﯾﮕﺮ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ ﺁﻣﺎﺭ ﺭﺳﻤﯽ ﻭﺟﻮﺩ ﻧﺪﺍﺭﺩ. ﺍﻣﺎ ﻣﻘﺎﻣﺎﺗﯽ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺳﯿﺎﻭﺵ ﺷﻬﺮﯾﻮﺭ، ﻣﻌﺎﻭﻥ ﺍﺳﺘﺎﻧﺪﺍﺭﯼ ﺗﻬﺮﺍﻥ ﻣﯽﮔﻮﯾﺪ، "ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ ﺳﻔﯿﺪ" ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﺍﻓﺰﺍﯾﺶ ﺍﺳﺖ .ﺑﻪ ﮔﻔﺘﻪ ﻧﯿﻨﺎ ﺍﻧﺼﺎﺭﯼ، ﮐﺎﺭﺷﻨﺎﺱ ﺍﻣﻮﺭ ﺯﻧﺎﻥ ﺩﺭ ﺟﻤﻬﻮﺭﯼ ﺍﺳﻼﻣﯽ، ﺣﺪﻭﺩ 60 ﺩﺭﺻﺪ ﺍﺯ ﺟﻤﻌﯿﺖ ﮐﺸﻮﺭ ﺯﯾﺮ ﺳﯽ ﺳﺎﻝ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻭ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﻣﺸﺘﺮﮎ ﺍﺟﺘﻨﺎﺏﻧﺎﭘﺬﯾﺮ ﺍﺳﺖ. ﺑﺎ ﺍﯾﻦﮐﻪ ﻟﺤﻦ ﻣﻘﺎﻣﺎﺕ ﺗﻨﺪﺭﻭﺍﻧﻪ ﺍﺳﺖ، ﺍﻣﺎ ﺑﺨﺶ ﺯﯾﺎﺩﯼ ﺍﺯ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﭘﯿﭽﯿﺪﻩﺗﺮﯼ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﻣﺜﻞ ﺩﺳﺘﮕﺎﻩ ﺣﺎﮐﻢ ﻣﺤﺎﻓﻈﻪﮐﺎﺭ ﻧﯿﺴﺖ .

ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﺍﻧﺼﺎﺭﯼ، ﺯﻧﺎﻥ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺑﯽﺑﺎﮎ ﻫﺴﺘﻨﺪ. ﻭﯼ ﻣﯽﮔﻮﯾﺪ : "ﺗﻤﺎﻡ ﭼﯿﺰﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﻣﻤﻨﻮﻉ ﺍﺳﺖ، ﺍﺯ ﺭﻗﺼﯿﺪﻥ ﺗﺎ ﻧﻮﺷﯿﺪﻥ ﺗﺎ ﺭﺍﺑﻄﻪ ﺟﻨﺴﯽ، ﺩﺭ ﺧﻔﺎ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻣﯽﺷﻮﺩ . ﭼﯿﺰ ﺟﺎﻟﺐ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﻧﺴﻠﯽ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﻓﻀﺎ ﺑﻪﺩﻧﯿﺎ ﺁﻣﺪﻩ ﻭ ﺑﺰﺭﮒ ﺷﺪﻩ ﺍﯾﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻗﻮﺍﻧﯿﻦ ﺧﺸﮏ ﻭ ﺳﺨﺖ ﺭﺍ ﺑﺎﺯﺗﺎﺏ ﻧﻤﯽﺩﻫﻨﺪ. ﺑﺴﯿﺎﺭﯼ ﺍﺯ ﺍﯾﺮﺍﻧﯿﺎﻥ ﭘﯿﺶ ﺍﺯ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ ﺑﺎ ﻫﻢ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ. ﺭﺍﻫﯽ ﺍﺳﺖ ﺑﺮﺍﯼ ﺁﺷﻨﺎﯾﯽ ﻭ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﮐﺮﺩﻥ ﻭ ﺯﯾﺮ ﺑﺎﺭ ﺳﻨﮕﯿﻦ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ ﻧﺮﻓﺘن ."ﺑﺴﯿﺎﺭﯼ ﺍﺯ ﺯﻭﺝﻫﺎﯼ ﻣﺠﺮﺩ ﺣﻠﻘﻪﻫﺎﯼ ﻗﻼﺑﯽ ﺩﺳﺘﺸﺎﻥ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ ﻭ ﻧﺴﺒﺖﻫﺎﯼ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﮔﯽ ﯾﮑﺪﯾﮕﺮ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﻣﯽﺳﭙﺎﺭﻧﺪ ﺗﺎ ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺕ ﻣﻮﺍﺟﻬﻪ ﺑﺎ ﭘﻠﯿﺲ ﺑﺘﻮﺍﻧﻨﺪ ﺷﺮﺍﯾﻂﺷﺎﻥ ﺭﺍ ﭘﻨﻬﺎﻥ ﮐﻨﻨﺪ. ﺍﻧﺼﺎﺭﯼ ﻣﯽﮔﻮﯾﺪ : همه اینها " ﺭﺍﻫﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﺣﻔﺎﻇﺖ ﺍﺯ ﺧﻮﺩ ﺍﺳﺖ. ﺭﺍﻫﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﺩﻭﺍﻡ ﺁﻭﺭﺩﻥ ﺯﯾﺮ ﺭﺍﺩﺍﺭ ﻣﺬﻫﺒﯽ ﻫﺎ ".

ﻧﯿﻨﺎ ﻭ ﺍﺣﻤﺪ ﻣﺜﻞ ﺯﻭﺝﻫﺎﯼ ﻣﺠﺮﺩ ﺩﯾﮕﺮ، ﻧﺎﻡ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﮔﯽ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺫﮐﺮ ﻧﮑﺮﺩﻧﺪ . ﺍﯾﻦ ﺩﻭﻣﯿﻦ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ ﺳﻔﯿﺪ ﻧﯿﻨﺎ ﺍﺳﺖ. ﺍﻭ ﻣﯽﮔﻮﯾﺪ، ﺍﯾﻦﮔﻮﻧﻪ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﻣﺸﺘﺮﮎ، ﻫﺮﭼﻨﺪ ﻏﯿﺮﻗﺎﻧﻮﻧﯽ ست، اما "ﺍﻧﺴﺎﻧﯽﺗﺮ" ﺍﺯ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ رسمی ﺍﺳﺖ. ﺍﻭ ﮐﻪ 28 ﺳﺎﻝ ﺩﺍﺭﺩ ﻣﯽﮔﻮﯾﺪ، ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩﺍﺵ ﺩﺭ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﺍﻭ ﺩﺧﺎﻟﺖ ﻧﻤﯽﮐﻨﻨﺪ . " ﻭﻗﺘﯽ ﭘﻮﻟﺘﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﺭﻣﯽﺁﻭﺭﯾﺪ .. ﯾﮏ ﺯﻥ ﻣﺴﺘﻘﻞ ﻫﺴﺘﯿﺪ، ﮐﺴﯽ ﺟﺮﺍﺕ ﻧﻤﯽﮐﻨﺪ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ ﺳﺌﻮﺍﻝ ﮐﻨﺪ ".

ﺍﻣﺎ ﻣﻘﺎﻣﺎﺕ ﺩﻭﻟﺘﯽ ﻣﺨﺎﻟﻔﻨﺪ ﻭ ﻣﯽﮔﻮﯾﻨﺪ، ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ ﺳﻔﯿﺪ ﺯﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻣﻮﺿﻊ ﺿﻌﻒ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﯽﺩﻫﺪ. ﺍﻋﺘﻘﺎﺩ ﺩﺍﺭﻧﺪ، ﺍﮔﺮ ﺩﻭﺳﺖﭘﺴﺮ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ ﺳﻮﺀﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﮐﻨﺪ، ﺯﻥ ﺍﺯ ﻫﯿﭻ ﻣﺤﺎﻓﻈﺖ ﻗﺎﻧﻮﻧﯽ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩﺍﺭ ﻧﯿﺴﺖ .ﺍﯾﻦ ﺍﺳﺘﺪﻻﻝ ﺑﺮﺍﯼ ﻧﯿﻨﺎ ﻣﺴﺨﺮﻩ ﺍﺳﺖ. ﻣﯽﮔﻮﯾﺪ : " ﻫﺮﻭﻗﺖ ﺑﺨﻮﺍﻫﯿﻢ ﻣﯽﺗﻮﺍﻧﯿﻢ ﺑﻬﻢ ﺑﺰﻧﯿﻢ . ﻧﻤﯽﺩﺍﻧﯿﻢ ﺁﯾﻨﺪﻩﻣﺎﻥ ﭼﻪ ﻣﯽﺷﻮﺩ ".ﺑﺮﺍﯼ ﺍﺣﻤﺪ ﻧﯿﺰ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ ﺳﻔﯿﺪ ﺑﻨﺎ ﺑﺮ ﺩﻻﯾﻞ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﯼ ﺟﺬﺍﺏ ﺍﺳﺖ. ﺍﻭ ﻣﯽﮔﻮﯾﺪ، ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ ﺳﻨﺘﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﺟﻮﺍﻧﺎﻥ ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ ﮐﻪ ﺑﺎ ﻓﺸﺎﺭ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﯼ ﺷﺪﯾﺪ ﻣﻮﺍﺟﻪ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻣﯽﺗﻮﺍﻧﺪ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﭘﺮﻫﺰﯾﻨﻪ ﺑﺎﺷﺪ. ﺍﺣﻤﺪ 30 ﺳﺎﻟﻪ ﻣﯽﮔﻮﯾﺪ : "ﭼﺮﺍ ﺑﺎﯾﺪ ﺩﻩﻫﺎ ﻣﯿﻠﯿﻮﻥ ﺗﻮﻣﺎﻥ ﺧﺮﺝ ﮐﻨﯿﻢ ﺗﺎ ﺩﺭ ﯾﮏ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ ﻭ ﯾﮏ ﻃﻼﻕ ﺑﺎﻟﻘﻮﻩ ﭘﺮﻫﺰﯾﻨﻪ ﺯﻧﺪﺍﻧﯽ ﺷﻮﯾﻢ ".

ﺑﻪ ﮔﺰﺍﺭﺵ ﺭﺳﺎﻧﻪﻫﺎﯼ داخل ﺍﯾﺮﺍﻥ، ﻧﺮﺥ ﻃﻼﻕ در ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺩﺭ ﭘﺎﻧﺰﺩﻩ ﺳﺎﻝ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺳﻪ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﻭ ﺑﻪ 20 ﺩﺭﺻﺪ ﺭﺳﯿﺪﻩ ﺍﺳﺖ .ﻃﻼﻕ ﺩﺭ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﻧﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﭘﺮﻫﺰﯾﻨﻪ ﺍﺳﺖ ﺑﻠﮑﻪ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩﺍﺭﯼ ﺍﺯ ﺣﻖ ﺁﻥ ﺑﺮﺍﯼ ﺯﻧﺎﻥ ﺩﺷﻮﺍﺭ ﺍﺳﺖ. ﺍﮔﺮ ﺷﻮﻫﺮﯼ ﻧﺨﻮﺍﻫﺪ ﻫﻤﺴﺮﺵ ﺭﺍ ﻃﻼﻕ ﺑﺪﻫﺪ، ﺯﻥ ﻣﺠﺒﻮﺭ ﺍﺳﺖ ﺍﺯ ﻟﺤﺎﻅ ﻗﺎﻧﻮﻧﯽ ﺛﺎﺑﺖ ﮐﻨﺪ ﺷﻮﻫﺮﺵ ﺍﻭ ﺭﺍ ﮐﺘﮏ ﻣﯽﺯﻧﺪ، ﻣﺸﮑﻼﺕ ﻓﯿﺰﯾﮑﯽ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﻭﻇﺎﯾﻒ ﺯﻧﺎﺷﻮﯾﯽ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻪﺟﺎ ﻧﻤﯽﺁﻭﺭﺩ .

ﭼﻨﯿﻦ ﺗﺠﺮﺑﻪﺍﯼ ﺑﺮﺍﯼ ﺯﯾﺒﺎ ﮐﻪ ﭘﺲ ﺍﺯ ﯾﮑﺴﺎﻝ ﺍﺯ ﻫﻤﺴﺮﺵ ﺟﺪﺍ ﺷﺪ ﮐﺎﻓﯽ ﺍﺳﺖ . ﺍﻭ ﮐﻪ ﺍﮐﻨﻮﻥ 32 ﺳﺎﻝ ﺩﺍﺭﺩ، ﺑﺎ ﺩﻭﺳﺖﭘﺴﺮﺵ ﺍﻣﯿﺮﻋﻠﯽ، ﺩﺭ ﯾﮏ ﺁﭘﺎﺭﺗﻤﺎﻥ ﻧﺰﺩﯾﮏ ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﺗﻬﺮﺍﻥ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﻣﯽﮐﻨﺪ. ﺯﯾﺒﺎ ﻣﯽﮔﻮﯾﺪ: "ﻣﺮﺍﺳﻢ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﭘﺮﻫﺰﯾﻨﻪ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻣﻬﺮﯾﻪ ﮐﻤﺮ ﺭﺍ ﻣﯽﺷﮑﻨﺪ ".ﻣﻬﺮﯾﻪ ﺩﺭ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﻣﻌﻤﻮﻻ ﺑﺼﻮﺭﺕ ﺳﮑﻪ ﻃﻼ ﭘﺮﺩﺍﺧﺖ ﻣﯽﺷﻮﺩ ﺍﻣﺎ ﺑﻌﻀﯽ ﺍﺯ ﺯﻧﺎﻥ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﻃﻼﻕ ﺁﻥ‌ ﺭﺍ ﺑﺼﻮﺭﺕ ﻧﻘﺪﯼ ﺩﺭﯾﺎﻓﺖ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ. ﺍﻣﯿﺮﻋﻠﯽ ﻣﯽﮔﻮﯾﺪ، ﺑﻪ ﻫﺮ ﺣﺎﻝ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ ﺳﻨﺘﯽ ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﻭﺭﺍﻓﺘﺎﺩﻥ ﺍﺳﺖ. او می گوید: ﺑﻪ ﮐﺴﯽ ﺭﺑﻄﯽ ﻧﺪﺍﺭﺩ، ﭼﻪ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩﻣﺎﻥ ﺑﺎﺷﺪ ﭼﻪ ﺩﻭﻟﺖ ".

از طرف حکومت ﺗﻨﻬﺎ ﺟﺎﯾﮕﺰﯾﻦ ﻗﺎﻧﻮﻧﯽ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ ﺳﻨﺘﯽ، ﺻﯿﻐﻪ ﯾﺎ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ ﻣﻮﻗﺖ ﺍﺳﺖ .ﺻﯿﻐﻪ ﻣﯽﺗﻮﺍﻧﺪ ﺍﺯ ﭼﻨﺪ ﺳﺎﻋﺖ ﺗﺎ ﺩﻩﻫﺎ ﺳﺎﻝ ﺑﺎﺷﺪ ﺍﻣﺎ ﺑﻪ ﻃﻼﻕ ﭘﺮﻫﺰﯾﻨﻪ ﺧﺘﻢ ﻧﻤﯽﺷﻮﺩ .ﺑﺎ ﺍﯾﻦﮐﻪ ﻣﻘﺎﻣﺎﺕ ﺩﻭﻟﺘﯽ ﻭ ﺭﻭﺣﺎﻧﯿﻮﻥ ﺑﻪ ﻣﺮﺩﺍﻥ ﺟﻮﺍﻥ ﺗﻮﺻﯿﻪ ﻣﯽﮐنند ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ ﻣﻮﻗﺖ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻧﻈﺮ ﺑﮕﯿﺮﻧﺪ، ﺍﻣﺎ ﺑﺴﯿﺎﺭﯼ ﺍﺯ ﺍﯾﺮﺍﻧﯿﺎﻥ ﺧﺼﻮﺻﺎ ﺯﻧﺎﻥ ﺟﻮﺍﻥ ﺗﺤﺼﯿﻠﮑﺮﺩﻩ، ﻣﺜﻞ ﺯﯾﺒﺎ، ﺍﯾﻦ ﻋﻤﻞ ﺭﺍ قبول ندارند .ﺯﯾﺒﺎ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﯿﮑﻪ ﺩﺭ ﺍﺗﺎﻕ ﻧﺸﯿﻤﻦ ﺍﻧﺒﺎﺷﺘﻪ ﺍﺯ ﮐﺘﺎﺏ ﻭ ﺩﯼﻭﯼﺩﯼ ﻧﺸﺴﺘﻪ ﺑﺎ ﺧﻮﺩ ﻓﮑﺮ ﻣﯽﮐﻨﺪ، ﺗﺎ ﭼﻪ ﻭﻗﺖ ﺯﻭﺝﻫﺎﯼ ﻣﺠﺮﺩ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﻣﺠﺒﻮﺭﻧﺪ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﺩﻭﮔﺎﻧﻪﺍﯼ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ. ﺍﻭ ﺍﻣﯿﺪﻭﺍﺭ ﺍﺳﺖ که زمانی برسد که این مسائل برطرف شوند .

ﻣﻨﺒﻊ : ﺍﻝﺍﯼ ﺗﺎﯾﻤﺰ - 26 ﻣﻪ 2015

به گزارش جوان ایرانی ؛ در پی ربوده شدن زن جوان در میاندرود که از ۹ اردیبهشت ماه توسط افراد ناشناس از مسیر جاده میاندرود نکا سه راهی اسلام آباد ربوده شده بود جسد این زن در مسیر فرعی روستاهای سکیله درویشان نکا کشف شد

زن جوانی به نام خدیجه رمضانی ، چهارشنبه ۹ اردیبهشت به قصد مراجعه به دندانپزشکی در ساری از سه راه اسلام آباد سوار بر خودروی پرایدی که در مسیر میاندرود ساری مسافرکشی می کرد می شود که خودرو در میان راه به سمت نکا تغییر مسیر می دهد.
در ادامه آخرین تماس از سوی چوپانی درحوالی روستای چلمردی نکا مبنی بر پیداکردن وسایل این زن برقرار می شود.

تحقیقات کارگاهان پلیس آگاهی برای کشف ابعاد مبهم این حادثه ادامه داشت تا اینکه با دستگیری سه نفر از متهمین ، راز این جنایت تلخ فاش شد.
در اعترافات اولیه متهمان اعلام داشتند به قصد سرقت طلا اقدام به قتل نمودند .

بر اساس اعلام پزشکی قانونی استان مازندران، این زن همان روز اول ربوده شدن توسط ضربات چاقو به قتل رسیده است و در جنگل های نکا رها شده است.
قاتلین این زن جوان که دو پسر جوان بودند دستگیر شده و به جرم خود اعتراف کردند.
شایان ذکر است : از خدیجه ،یک فرزند سه ماهه به یادگار مانده است.

در اعترافات اولیه متهمان اعلام داشتند به قصد سرقت طلا اقدام به عمل ننگین قتل این بانویی دارابکلایی نمودند .
پ ن :در پی این اتفاق زنان آن منطقه دست به تجمع اعتراضی زدند که هیچ امنیتی بابت یک زندگی عادی ندارند و برای رفت وآمد و برای کار و مدرسه و ... دچار ترس هستندو خواستار برقراری امنیت شدند.
به واقع منشاء این همه ناامنی برای زنان در ایران از کجا نشئات میگیرد؟موارد خشونت بسیاری علیه زنان در ایران وجود دارد که به علت رسیدگی نشدن و دامن زدن خود حکومت جمهوری اسلامی به آن عرصه ی زندگی برای زنان سخت تر شده است، اسید پاشی ، قتلهای ناموسی و اتفاقاتی چون کشته شدن فریناز خسروانی و فرینازهای دیگر و خدیجه های رمضانی بسیاری که به علت نبود امنیت جانی در ایران برای زنان ما هرروزه شاهد آن می باشیم .
امنیت را باید چگونه ساخت؟؟؟

اسلامیون و تجاوزجنسی به زنان برای ایجاد نسلی جدید از اسلام‌گرایان؛
صدها نفر از #زنان و #دختران اسیر در دستان گروه اسلام‌گرای «بوکو‌حرام» به‌صورت مکرر قربانی تجاوزهای جنسی شده‌اند. به روایت مقامات محلی و فعالان حقوق‌بشر این تجاوزها از سوی مردان بوکوحرام با هدف ایجاد «نسل جدیدی از اسلام‌گرایان نیجریایی» صورت می‌گیرد.

نشریه‌ی «نیویورک تایمز» در مقاله‌ای تفصیلی به روایت #زنان قربانی این دست خشونت‌ها می‌پردازد؛ روایت تجاوزهای دسته‌جمعی و بردگی جنسی.

«هماستو» ۲۵ سال دارد به #ازدواج یکی از مردان بوکوحرام در‌آمده و کودکی ۴ ماهه را باردار است. نام کامل خود را از ترس جان به خبرنگار نیویورک تایمز نمی‌گوید اما روایت می‌کند که مردان بوکوحرام کنترل روستایش را در دست دارند و با هر دختری که قصد کنند ابتدا ازدواج #مذهبی کرده و پس از آن از این دختران و زنان به عنوان بازیچه‌ی جنسی و ابزاری برای تولید مثل استفاده می‌کنند.

۱۲ نفر از زنان و دختران اسیر #بوکوحرام با فشار نیروهای دولتی برای عقب راندن بوکوحرام از منطقه‌ی «بورنو» به تازگی آزاد شده‌اند؛ بسیاری از آن‌ها باردار هستند و به دنبال سرپناهی در کمپ‌های دولتی.

نیویورک تایمز می‌نویسد هم‌اکنون شمار آوارگانی که پس از حمله‌ی بوکوحرام در کمپ‌ها پناه گرفته‌اند به ۱۵ هزار نفر رسیده است. ۲۰۰ نفر از این آوارگان زنانی هستند که به دلیل بارداری به مراقبت‌های ویژه پزشکی نیاز دارند؛ این در حالی است که دولت نیجریه کمپ‌های آوارگان را به‌حال خود رها کرده است.

«کشیم شتیما» فرماندار «بورنو» می‌گوید، تروریست‌های بوکوحرام پیش از هم‌آغوشی با این زنان به راز و نیاز با «خدا» می‌پردازند و از او می‌خواهند نوزادی که از زن مورد #تجاوزقرار گرفته زاده می‌شود «ایدئولوژی» آن‌ها را دنبال کند.

جنگجویان بوکوحرام که زنان را «اموال» خود عنوان می‌کنند سال گذشته ۳۰۰ کودک دانش‌آموز دختر را از روستای «چیبوک» به اسارت گرفتند. رهبر این گروه این کودکان را «برده» خواند و تهدید کرد که آن‌ها را «در بازار خواهد فروخت.»

«ابوبکر شیکاو» در پیام ویدیویی‌ای که پس از اسارت گرفتن این دختران منتشر کرد، گفت که با دختران بالای ۹ سال ازدواج خواهیم کرد.

حال، هم‌زمان با عقب‌نشینی بوکوحرام از بسیاری از شهرهای نیجریه و فرار بسیاری از ساکنان مناطق تحت کنترل این گروه اسلام‌گرا، ابعاد خشونت‌های سازمان‌یافته علیه دختران و زنان تحت اسارت بوکوحرام آشکار می‌شود.

«یاهوآوا» ۳۰ سال دارد و به تازگی مشخص شده که مبتلا به ایدز است. او اشک‌ریزان از ماموران امداد و نجات می‌پرسد:«آیا ویروس اچ. آی. وی از مردانی که به من تجاوز کرده‌اند به من منتقل شده است؟»

او روایت می‌کند که اگر به هم‌آغوشی با مردان بوکوحرام تن نمی‌داد، «او را گردن می‌زدند.»

ترس از تحقیر توسط اطرافیان باعث شده بسیاری از این زنان پناه گرفته در کمپ‌های آوارگان مورد تجاوز گرفته شدن خود را انکار کنند. «فانا»ی دوازده ساله که سه روز پیش به کمپ پناه آورده زانوهای خود را به محکمی در دست گرفته است و با صدای کودکانه‌ی خود می‌گوید:«بوکوحرامی‌ها به من دست نزده‌اند.»این در حالی است که ماموران امداد و نجات می‌گویند روز نخستی که فانا به کمپ آمد در مصاحبه‌ی اولیه گفت که مورد تجاوز قرار گرفته است.

«یانا» دختر جوان دیگری است که می‌گوید بوکوحرام ۵۰ زن را در یک خانه اسکان می‌دادند و هر زمان جنگجویان می‌خواستند با این زنان هم‌آغوشی کنند هریک را به گوشه‌ای می‌بردند تا دیگران شاهد این رویداد نباشند. یانا از مشکلات روحی و جسمی عمیقی رنج می‌برد و اکنون باردار است.

خبرنگار نیویورک تایمز می‌نویسد، #دولت نیجریه نمی‌گذارد رسانه‌های محلی این روایت‌ها و وضعیت کمپ‌های آوارگان را بازتاب دهند.

دولت «گودلاک جاناتان» رییس‌جمهوری نیجریه که اخیرا باز هم در انتخابات این کشور پیروز شد، حضور کم‌رنگی در کمپ‌های آوارگان منطقه‌ی «بورنو» دارد و بی‌عملی دولت فدرال به آوارگان و زنان و دخترانی که از انواع آزردگی‌های روحی و جسمی رنج می‌برند کاملا مشهود است.

#یونیسف ، صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل، چندی پیش اعلام کرد که گروه بوکوحرام، تاکنون هشت هزار کودک را ربوده است.

بنابر گزارش این سازمان، شمار کودکان پناهنده در نیجریه، طی یک سال گذشته «دو برابر» شده است.

بان کی مون، دبيرکل سازمان ملل متحد نیز، ماه گذشته هشدار داد که در سال ۲۰۱۴ میزان استفاده از تجاوز، بردگی جنسی و ازدواج اجباری توسط گروه‌های اسلام‌گرای افراطی، مانند داعش و بوکوحرام به‌صورت چشمگیری افزایش یافته است.

دبيرکل سازمان ملل متحد، ضمن ابراز نگرانی شدید از گسترش خشونت‌های جنسی، تاکید کرد که تلاش برای «تضعيف و يا نابودی» گروه‌هایی مانند بوکو حرام، داعش، الشباب، انصار دين و گروه‌های وابسته به القاعده به توقف یا محدود ساختن این‌گونه اعمال خشونت‌بار، کمک مهمی خواهد کرد.

این در حالی است که «انفعال» نهادهای بین‌المللی در برخورد با این بحران مورد انتقاد بسیاری از فعالان حقوق کودکان و زنان قرار گرفته است.

نمونه‌ی نامی این دست انتقادها از دولت نیجریه، رهبران جهان و نهادهای بین‌المللی از سوی ملاله یوسف‌زی، دختر پاکستانی برنده جایزه نوبل صلح صورت گرفته که در نامه‌ای دختران نیجریایی ربوده شده را «خواهران قهرمان خود» خوانده و تصرح کرده بود که برای آزادی آن‌ها تلاش کرده و دولت نیجریه و رهبران جهان را تحت فشار قرار می‌دهد.

دادگاه #آتنا_فرقدانی فعال #اجتماعی و نقاش منتقد، سه شنبه ۲۹ اردیبهشت ماه ۱۳۹۴ جهت رسیدگی به پرونده و تفهیم اتهام در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست «قاضی صلواتی» برگزار شد.
صبح روز سه شنبه ۲۹ اردیبهشت ماه ۱۳۹۴، «آتنا فرقدانی» #زندانی #سیاسی بند ۲-الف اطلاعات سپاه #زندان #اوینبه همراه «محمد مقیمی» وکیل جهت رسیدگی به پرونده و تفهیم اتهام در در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی حاضر می شوند.
در این دادگاه «محمد مقیمی» دفاعیات خود را نسبت به پرونده موکلش بیان کرده و«آتنا فرقدانی» نیز اظهارات و دفاعیات خود را بیان کرده است.
در پایان دادگاه «قاضی صلواتی» اعلام کرده است که حکم نهایی در مورد #آتنا #فرقدانی یک هفته تا ۲۰ روز دیگر اعلام خواهد شد.
«آتنا فرقدانی» نقاش، #دانشجو ستاره‌دار و فعال حقوق #کودکان است که در روز شنبه ۲۰دی ماه ۱۳۹۳، در دادگاه مقابل چشم خانواده مورد ضرب و شتم قرار گرفته بود و به زندان قرچک ورامین منتقل شد .
سپس وی در روز۱۷اسفند ماه ۱۳۹۳ به بند ۲-الف اطلاعات سپاه زندان اوین منتقل شد .
اتهام وی کشیدن طرحی انتقادی از نمایندگان مجلس شورای #اسلامی بوده است..!
این فعال مدنی قبلاً در شکایت خود نسبت به هتک حرمت از سوی ماموران بند دو الف سپاه از طریق بازرسی اهانت آمیز ، عریان کردن کامل وی در سلول، ضرب و شتم و فحاشی از سوی زندانبانان، نقض حریم شخصی در زندان اوین از طریق کار گذاشتن دوربین فیلم‌برداری در توالت و حمام، نوشتن لپ تاپ، تبلت و گوشی تلفنش در لیست توقیف لوازم شخصی و پس ندادن آن‌ها اعتراض کرده بود.
او قبلاً در دوران بازداشت به خاطر رعایت نکردن #حجاب کامل اسلامی در هنگام اعتصاب غذا و انتقال به بیمارستان تحت فشار بوده و پس از آزادی از زندان نیز از حق ادامه تحصیل محروم شده است.
تهدید‌ها و احضارهای تلفنی و غیرقانونی مقامات قضایی پس از آزادی از زندان از دیگر موارد نقض حقوق بشر در پرونده این فعال مدنی است.
«آتنا فرقدانی» اول شهریورماه ۱۳۹۳ از سوی قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران بازداشت شد و نزدیک به دو ماه در بند دو الف سپاه در زندان اوین حبس بود. او ۲۰ روز از مدت حبس خود را در سلول انفرادی گذرانده است. او همچنین در اعتراض به عدم دسترسی به وکیل، نداشتن تماس با خانواده و ادامه غیرقانونی حبس انفرادی ۲۰ روز اعتصاب غذا کرد.
این هنرمند پس از #آزادی از زندان، ده نامه به نهاد‌ها و مقامات جمهوری اسلامی نوشت تا از موارد نقض حقوقش در دوران بازداشت شکایت کند.
او نامه‌هایی به رهبر جمهوری اسلامی در #ایران ، ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی، دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام، دادستانی کل کشور، ریاست کل دادگستری، دیوان عالی کشور، معاون زنان ریاست جمهوری، اداره کل زندان‌های استان #تهران و رئیس زندان اوین نوشته و به صورت شخصی و حضوری نیز شکایت خود را به برخی از این مراجع و همچنین برخی نمایندگان مجلس از جمله علی مطهری اعلام کرده است.
با گذشت یک ماه از ارسال این نامه‌ها، هیچ کدام از این افراد و نهاد‌ها پاسخ و واکنشی به اعتراضات او نشان نداده‌اند.
دیدار خانواده کشته‌شدگان اعتراضات پس از انتخابات دروغین ۱۳۸۸ و زندانیان سیاسی، حضور در #تجمعات اعتراضی جلوی زندان اوین و انتشار نقاشی‌های انتقادی از جمله دلایل بازداشت این فعال اجتماعی عنوان شده است.
او چهار روز پس از بازداشت در شعبه دو دادسرای اوین تفهیم اتهام شد و اتهامات «تبلیغ علیه نظام، اقدام علیه امنیت کشور، تجمع و تبانی با افراد ضدانقلاب و فرقه ضاله (بهاییان)، توهین به نمایندگان مجلس از طریق مهارت نقاشی و توهین به مقام معظم رهبری و سپاه پاسداران و سه قوه» به او تفهیم شد.
این فعال اجتماعی گفته است که از او در رابطه با برگزاری یک نمایشگاه نقاشی با حضور برخی از فعالان سیاسی و خانواده‌های کشته‌شدگان سال ۸۸ و شهروندان بهایی٬ کشیدن کاریکاتوری از نمایندگان مجلس پس از تصویب «طرح افزایش باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت» و دیوار نوشته‌هایی در اعتراض به اعدام بازجویی شده است.
«آتنا فرقدانی» در پی اعتصاب غذا، با وثیقه یک میلیارد و دویست هزار تومانی به صورت موقت و تا زمان برگزاری دادگاه آزاد شده بود.
وی مجددا در روز شنبه ۲۰دی ماه ۱۳۹۳، در دادگاه مقابل چشم خانواده مورد ضرب و شتم قرار گرفته بود و به زندان قرچک ورامین منتقل شده بود .
وی درروز دوشنبه ۲۰ بهمن ماه۱۳۹۳ پس از گذشت یک ماه از بازداشتش دست به اعتصاب غذا زد که پس از انتقالش به بیمارستان و قبول انتقال وی به زندان اوین وی پس ازگذشت ۲۱ اعتصاب غذای خود را شکست.
وی هم اکنون در بند دو الف سپاه زندان اوین بازداشت می باشد

دین گریزی آنقدر در ایران وسیع و گسترده شده که علیرغم همه تلاشی که برای پنهان کردن ان میشود اما فایده ای نداشته و بعضی وقتها از دستشان در میرود و مثل استاندار تهران مجبور به اعتراف میشوند. این مسئله در بین جوانان بسیار فراگیرتر از دیگر بخشهای جامعه است و این اعترافات میتواند برای آنانی که مدام توی سر مردم میزنند و میخواهند جامعه ایران را مذهبی معرفی کنند زنگ خطر باشد. در ادامه پیشنهادمیکنیم نظر استاندار تهران مبنی بر اینکه نود درصد جوانان ایران از اسلام فاصله گرفته اند را بخوانید.(جوانان کمونیست)

معاون سیاسی استاندار تهران:
۹۰ درصد جوانان ایران از اسلام فاصله گرفته‌اند!
شهاب‌الدین چاوشی٬ معاون سیاسی استاندار تهران گفته ۹۰ درصد جوانان کشور از اسلام و احکام آن فاصله گرفته‌اند و ایران سال‌هاست که غربی‌ها را در مذاکرات هسته‌ای «سر کار گذاشته است.»
آقای چاوشی این مطالب را در دفاع از سخنان حسن روحانی درباره وظایف پلیس و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران بیان کرده است.
وی بی‌آنکه نامی از مراجع تقلید و رئیس مجلس خبرگان رهبری ببرد گفته برخی از کوته‌بینان از سخنان رئیس جمهوری درباره وظایف پلیس برداشت‌های «انحرافی» کرده‌اند.
چاوشی اضافه کرده که حسن روحانی نگرانی آسیب دیدن اسلام در ایران است و به همین خاطر نیز گفته وظیفه پلیس اجرای اسلام نیست بلکه اجرای قانون است.
به گفته وی اگر در جمهوری اسلامی هرکس بخواهد هر طور که اسلام را می‌فهمد اجرا کند، دین اسلام را به «ملعبه‌ای» برای «هوس‌های سیاسی» تبدیل می‌شود.
وی افزوده در گذشته کسانی که می‌خواستند بر اساس تشخیص خود اسلام را اجرا کنند با قتل‌های‌های زنجیره‌ای «اعتبار» و «حیثیت» حمهوری اسلامی را نشانه رفتند.
این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود به انتقاد از عملکرد مقام‌های جمهوری اسلامی پرداخته و گفته این نوع عملکرد‌ها باعث شده ۹۰ درصد جوانان از اسلام فاصله بگیرند.

با توجه به تشديد فشار نهادهاي امنيتي، موج بازداشت ها وبرخورد با فعالين كارگري درآستانه اول مي روز جهاني كارگر و جلوگیری از برگزاري مراسم ،تعدادي از فعالين كارگري در تبريز با نصب پوسترها و تراكت هايي در مكانها و معابر عمومي شهرضمن تاكيد بر مطالبات و خواسته هاي خود اين روز را گرامي داشتند.

شما نیز میتوانید رویدادهای اطرافتان را برای ما از طریق آدرسهای زیر بفرستید:
اس ام اس، واتس آپ، وایبر، تلگرام: 0046739681438
اسکایپ: javanan.tamas
ایمیل: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
پیام خصوصی به صفحه فیسبوکی: https://www.facebook.com/cyo.sjk
گوگل پلاس: JavananKomonist+
اینستاگرام: javanan.komonist
توئیتر: javanankomonist@

گروهی از جریان‌ها و نیرو‌های #حزب‌الله در قزوین با انتشار نامه سرگشاده‌ای به مقام‌های محلی نسبت به گسترش ارائه خدمات «اپیلاسیون کامل بدن» در آرایشگاه‌های زنانه این استان هشدار دادند.
در این نامه آمده که آرایشگاه‌های زنانه استان قزوین با ارائه این خدمات به «پیاده نظام کارگردانان برخی از برنامه‌های ماهواره‌ای تبدیل شده‌اند.»
این نامه افزوده که «#اپیلاسیون کامل بدن» به طور واضح «خدمت رایگان» به جبهه فرهنگی «دشمن» جهت «ضربه زدن» به عفت و حیا و پوشش #زنان #جامعه است.
امضاء‌کنندگان این نامه از مقام‌های مسئول خواسته‌اند هرچه سریع‌تر آرایشگاه‌های ارائه دهنده این خدمت «غیر شرعی» را ساماندهی کرده و اقدام به حذف چنین پدیده‌ای کنند.
آن‌ها همچنین هشدار داده‌اند در صورت بی‌اعتنایی مقام‌های مسئول «توهین عملی به مقدسات خود را تاب» نخواهند آورد.
امضاء‌کنندگان این نامه همچنین افزوده‌اند در صورت حذف نشدن این خدمات از آرایشگاه‌های زنانه «خود رأساً در این زمینه اقدام خواهند نمود که مسلماً عواقب آن به عهده مسئولین متسامح خواهد بود.»

پ.ن. انقلاب زنانه: این اقدام حزب الله قزوین گامی دیگر در جهت ایجاد رعب و وحشت در جامعه بخصوص در بین زنان در جهت اسلامیزه کردن جامعه است. اما سوال اینجاست که آیا تا به حال سرکوبها و ایجاد رعب و وحشت ها، و حتی اسیدپاشی ها تاثیری در اسلامیزه شدن جامعه گذاشته است؟

پلیس به اصطلاح امنیت در تهران از دوباره بازگو شدن مسئله ی اسید و اسید پاشی هراسید و دست به عکس العمل زد ،به راستی چرا انقدر ترس ؟؟
پلیس امنیت تهران از برگزاری مراسم یادبود سمیه مهری توسط شماری از فعالان حقوق زنان در مقابل بیمارستان لقمان محل درگذشت این قربانی اسیدپاشی جلوگیری کرد.

سمیه مهری از قربانیان اسیدپاشی بم روز سه شنبه به دلیل "ازکارافتادگی ریه در اثر زخم‌های ناشی از اسید" در بیمارستان لقمان تهران درگذشت و به گزارش کانون زنان ایرانی روز پنج شنبه بیست و هفتم فروردین ماه تعدادی از فعالان جنبش زنان قصد داشتند همزمان با سومین روز درگذشت سمیه با گذاشتن گل و روشن کردن شمع مقابل بیمارستان لقمان نسبت به یاد و خاطره او ادای احترام کنند.

ماموران پرشمار پلیس امنیت نیروی انتظامی تهران اما با حضور مقابل بیمارستان لقمان تهران از حاضران خواستتند تا "خیابان مقابل بیمارستان را ترک کنند و به جایش در فضای مجازی سوگواری کنند و کمپین تشکیل دهند."

کانون زنان ایرانی خبر داده است که "بعد از این، تعدادی از این فعالان در پارک کوچکی در نزدیکی بیمارستان لقمان شمع روشن کردند و با گذاشتن شاخه های گل و عکس هایی از صورت های سوخته سمیه و رعنا، یاد این قربانی اسیدپاشی را گرامی داشتند اما "کمی بعد در همین محل نیز ماموران موتورسوار امنیتی حاضر شدند و حاضران را پراکنده کردند و حتی شمع‌های آنان را گرفتند."

سمیه مهری و فرزندش رعنا که ساکن یکی از روستاهای بم بودند در اردیبهشت‌ماه سال ۹۰ از سوی همسرش مورد اسیدپاشی قرار گرفتند. همسر سمیه، عباس که معتاد هم بود، در ساعت ۳ نیمه‌شب هنگامی‌که او فرزندانش در خواب بودند با سطل اسید به سراغ‌شان آمد، سمیه دچار سوختگی شدید شد وچشمهایش را از دست داد و نیمی از صورت رعنای سه ساله هم سوخت. شوهر سمیه اکنون در زندان کرمان نگهداری می‌شود و بعد از مرگ سمیه پرونده قضایی‌اش و نتیجه شکایت سمیه از این ماجرا نامعلوم خواهد بود.

سمیه بعد از چهار سال تحمل رنج و انجام چند عمل، با شدت گرفتن مشکلات تنفسی از جمعه گذشته در بیمارستان لقمان تهران بستری شد اما روز سه شنبه به دلیل "ازکارافتادگی ریه در اثر زخم‌های ناشی از اسید" درگذشت.

این قربانی اسیدپاشی که هنگام مرگ 32 سال داشت در حالی این دنیا را ترک کرد که وضعیت حضانت و نگهداری دو دخترش نامعلوم است. در جریان این اسیدپاشی رعنای سه ساله هم آسیب جدی دیده بود. رعنا و نازنین دو دختر سمیه مهری اکنون نزد خانواده مادری‌شان هستند.

افزایش دستمزد بالاتر از خط فقر، آزادی معلمان زندانی، تحصیل رایگان
«شورای مرکزی تشکل های صنفی #فرهنگیان سراسر کشور» طی بیانیه ای معلمان سراسر کشور را به تجمع در روز ۱۷ اردیبهشت فراخواند و برخی از مهمترین خواسته های معلمان را اعلام کرد. در این بیانیه افزایش #حقوق معلمان به بالاتر از خط #فقر (یعنی بالاتر از ۳ و نیم میلیون تومان)، آزادی معلمان زندانی و بازگشت آنها به کار، #آموزش رایگان و جلوگیری از خصوصی سازی مدارس و ارتقای کیفیت آموزشی و تربیتی در #مدارس کشور و بهبود وضعیت #بیمهمعلمان و برخی خواست های دیگر اعلام شده است. این #بیانیه شفاف تر از همه بیانیه های معلمان خواست های آنها را بیان کرده است. این خواست ها، خواست های اکثریت عظیم مردم است. از افزایش حقوق مزدبگیران بالای خط فقر تا#تحصیل رایگان و آزادی همکاران زندانی میتواند و باید با حمایت قاطع بخش های مختلف مردم مواجه شود:
۱- افزایش حقوق، به بالاتر از خط فقر برای عموم فرهنگیان شاغل و بازنشسته.
۲- برقراری یک نوع بیمه تکمیلی مؤثر، کارآمد و فراگیر، با حق بیمه معقول و متناسب .
۳- بازگشت به کار همکارانی که به خاطر فعالیت های صنفی بازداشت شده اند.
۴- درخواست حضورِ دو نماینده از اعضای شورای مرکزی تشکل های #صنفی فرهنگیان سراسر کشور، در کار گروه تشکیل شده به دستور رئیس جمهور، برای رسیدگی به خواسته های معلمان.
۵- اجرای اصل سی #قانون اساسی، مبنی بر آموزش رایگان و پرهیز از طبقاتی کردن مدارس و خصوصی سازی آنها و بهبود و ارتقای کیفیت آموزشی و تربیتی در مدارس کشور.
۶- هشدار جدی نسبت به بی توجهی وزارت آموزش و پرورش درخصوص سیاست های حفاظتی از دانش آموزان درقبال آسیب های #اجتماعی و ایجاد مکانیزم های مدرن برای جلوگیری از ترویج خشونت در مدارس کشور.
۱۱ اردیبهشت، روز #جهانی #کارگر، را به روز تجلی اتحاد بخش های مختلف طبقه کارگر و به روز #همبستگی عمومی با #معلمان، #کارگران و #پرستاران تبدیل کنیم. ۱۱ اردیبهشت اعلام کنیم که حقوق هیچ کارگر و معلمی، هیچ پرستار و بازنشسته ای نباید کمتر از خط فقر یعنی ۳ و نیم میلیون تومان باشد. اعلام کنیم که تحصیل و همچنین طب باید برای عموم#مردم رایگان باشد. اعلام کنیم که کارگر و معلم زندانی و کلیه زندانیان سیاسی و عقیدتی باید آزاد شوند. اعلام کنیم که اعتصاب و تشکل حق بی چون و چرای همه مردم است.
پیش بسوی یک اول مه باشکوه، پیش بسوی مبارزه همگانی و متحد برای حقوق های بالای خط فقر، پیش بسوی ایجاد تشکیلات، پیش بسوی تجمعات بزرگ ۱۷ اردیبهشت با حضور بخش های مختلف مردم.
زنده باد جنبش آزادیخواهانه مردم برای #آزادی، #رفاه و #برابری

Page 8 of 14

connect1