چهارشنبه, آوریل 17, 2024
اصلیجنبشهاجنبش خلاصی فرهنگی جوانانچهارشنبه سوری ۱۴۰۲؛ برافراشتن پرچم انقلاب زن زندگی آزادی و پیام صریح...

چهارشنبه سوری ۱۴۰۲؛ برافراشتن پرچم انقلاب زن زندگی آزادی و پیام صریح جامعه به جمهوری اسلامی

روز سه‌شنبه ۲۲ اسفندماه، چهارشنبه سوری امسال با پرچم انقلاب زن زندگی آزادی برگزار شد و مردم در ده‌ها شهر کشور به خیابان‌ها آمدند تا پیام کوبنده خود به جمهوری اسلامی، حکومت کشتار و جنایت که وجود نکبت‌اش متضاد با کرامت، خوشبختی و انسانیت شهروندان است را اعلام کنند؛ پیامی که حتی در ویدئوهای منتشر شده شهروندان در همین روز هم واضح بود: «امید سرنگونی جمهوری اسلامی و خامنه‌ای ضحاک».

در این روز خانواده‌های دادخواه، چهارشنبه‌سوری را بر مزار عزیزان جانباخته‌شان برگزار کردند، تعدادی از این دادخواهان به مراسم‌های خیابانی پیوستند و یا همچون دایه شریفه، مادر زنده‌یاد رامین حسین‌پناهی، طناب دار، نماد حکومت اعدامی را به آتش کشیدند. حرکتی که مکمل آن توسط جوانان انقلابی در خیابان‌ها با به آتش کشیدن طناب‌های نمادین دار، تصاویر خامنه‌ای و عمامه‌های نمادین تحقق یافت.

از سوی دیگر مردم معترض در خیابان‌ها، با محوریت نقش زنان و جوانان، تجمعات در برخی شهرها همچون رشت، تهران، سنندج و سرابله را به صحنه اعتراض به حکومت تبدیل کردند و چهارشنبه سوری را با سردادن شعارهایی چون «آزادی آزادی آزادی»، «مرگ بر دیکتاتور» و «زن زندگی آزادی» برگزار کردند. در طرف دیگر در برخی شهرها همچون کرج و مشهد، جوانان انقلابی با تشکیل زنجیره انسانی، ترانه‌ برای شروین را همخوانی می‌کردند تا تجدید عهدی با آرمان‌های انقلاب خود کرده باشند.

سوی دیگر مراسم‌های چهارشنبه سوری تعرض گسترده زنان و جوانان به بنیان‌های حکومت ضدزن بود؛ این زنان بودند که از یک طرف با حضور بیحجاب در خیابان‌ها، گام دیگری برای تثبیت بیحجابی سراسری برداشتند؛ در عین حال همین زنان دست در دست مردان به رقص و پایکوبی پرداختند تا به حکومت آپارتاید جنسیتی اعلام کنند که خاکریز بعدی انقلاب که می‌خواهیم از چنگ حکومت درآوریم، تفکیک جنسیتی در همه سطوح جامعه است.

در عین حال جنبه شعف‌انگیز چهارشنبه سوری امسال، رقص و پایکوبی دسته جمعی مردم بود که قدرت جنبش خلاصی فرهنگی جوانان که از ارکان مهم انقلاب زن زندگی آزادی است را به رخ اوباش حکومت اسلامی می‌کشید. پارتی‌های خیابانی که در شهرهای مختلف برگزار شد، به تعبیر برخی ماهیت واقعی، مدرن و انسانی زندگی جامعه ایران را تصویر می‌کرد و برخی دیگر این تصاویر شورانگیز را نمونه کوچکی از جشن‌های مردمی می‌دانستند که به مناسبت سرنگونی حکومت تا ماه‌ها در ایران دایر خواهد بود.

از این روی، سازمان جوانان کمونیست، برگزاری موفق چهارشنبه سوری ۱۴۰۲ را یک پیروزی و دستاورد بزرگ برای مردم ایران و انقلاب زن زندگی آزادی می‌داند که زمینه را برای سازماندهی اعتراضات خیابانی آتی فراهم می‌آورد. همین روند را باید ادامه داد و با احیا و گسترش تمامی بروزات اعتراضی چهارشنبه سوری در روزها و هفته‌های پیش رو، نوروز ۱۴۰۳ را به محمل همه جانبه بیحجابی سراسری، در هم شکستن دیوار تفکیک جنسیتی، جشن و پایکوبی و گرامیداشت یاد جانباختگان انقلاب زن زندگی آزادی و سایر قربانیان جمهوری اسلامی بدل کرد.

زن زندگی آزادی
نابود باد حکومت اسلامی

سازمان جوانان کمونیست
۲۳ اسفند ۱۴۰۲
۱۳ مارس ۲۰۲۴  

مقالات مرتبط

محبوبترین

آخرین نظرات