جمعه, آوریل 19, 2024
اصلیجنبشهارنگین کمانیها۸ نوامبر، روز همبستگی با افراد اینترسکس؛ یادآور احترام به انسانها ورای...

۸ نوامبر، روز همبستگی با افراد اینترسکس؛ یادآور احترام به انسانها ورای هویت و ویژگیهای جنسی

در سال ۲۰۲۳، روز یادبود اینترسکس در روز چهارشنبه، ۸ نوامبر ۲۰۲۳ برگزار می شود که یک مناسبت سالانه است که در ۸ نوامبر برای افزایش آگاهی در مورد حقوق انسانی ای که افراد اینترسکس در سراسر جهان با آن مواجه هستند برگزار می شود.

این روز اولین بار در سال ۲۰۰۵ برگزار شد و از آن زمان به بعد اهمیت و شناخت آن افزایش یافته است. این زمانی است برای یادآوری و احترام به کسانی که در معرض نقض حقوق انسانی در رابطه با وضعیت بین‌جنسیتی‌شان قرار گرفته‌اند و همچنین برای تجلیل از پیشرفت‌هایی که در پیشبرد حقوق افراد بین‌جنسی انجام شده است.

روز یادبود اینترسکس یادآوری مهمی است که همه افراد صرف نظر از جنسیت یا هویت جنسی خود سزاوار احترام هستند.

اینترسکس به چه معناست؟
یک فرد بین‌جنسیتی دارای ویژگی‌های آناتومیک، کروموزومی یا سایر ویژگی‌های بیولوژیکی است که در آن چیزی که جامعه معمولاً به عنوان مرد یا زن می‌نامد، قرار نمی‌گیرد. یک فرد اینترسکس همیشه اندام جنسی مردانه و زنانه ندارد. در واقع، حداقل ۱۶ راه مختلف وجود دارد که یک فرد می تواند اینترسکس شود.

تعیین جنسیت بیولوژیکی یک فرد می تواند بسیار پیچیده تر از آن چیزی باشد که شما انتظار دارید. به این ترتیب، تعداد افراد بین‌جنسی بسیار بیشتر از آن چیزی است که انتظار می‌رود (برخی تخمین‌ها آن را ۱ در ۷۷۰ تولد می‌دانند).

متأسفانه بسیاری از جوامع به این نوع تنوع به عنوان یک مشکل نگاه می‌کنند و افراد بین‌جنسی را در معرض تبعیض و نقض حقوق انسانی مانند عقیم‌سازی اجباری و ناقص‌سازی تناسلی قرار داده‌اند.

اولین روز یادبود اینترسکس چگونه آغاز شد؟
روز یادآوری اینترسکس (همچنین به عنوان روز همبستگی اینترسکس شناخته می شود) یک مناسبت سالانه برای بزرگداشت و آگاهی دادن به تجربیات افراد اینترسکس است.

در سال ۲۰۰۵ به دنبال دعوتی که توسط Joëlle-Circé Laramée، سخنگوی کانادایی سازمان Intersex International صادر شد، آغاز شد.این روز در ابتدا برای یادآوری زندگی هرکولین باربین، یک فرد بین‌جنسی فرانسوی قرن نوزدهمی که خاطراتش در سال ۱۹۸۰ منتشر شد، در نظر گرفته شد. در حالی که تجربیات باربین مربوط به دوره‌ای متفاوت است، داستان او با بسیاری از افراد اینترسکس مدرن که چالش‌های مشابهی را از نظر هویت جنسی و پذیرش اجتماعی نشان میدهد.

علاوه بر تجلیل از زندگی و دستاوردهای باربین، روز یادبود اینترسکس همچنین به عنوان فرصتی برای افراد، جوامع و سازمان‌ها است تا در همبستگی و حمایت از کسانی که خود را اینترسکس می‌شناسند، گرد هم آیند.

با افزایش آگاهی در مورد مسائلی که افراد بین‌جنسی با آن‌ها مواجه هستند، روز بین‌جنسیتی به ایجاد فضاهای امن برای افرادی که هویت یا بیان جنسیتی‌شان خارج از هنجارهای سنتی اجتماعی است کمک می‌کند.

اهمیت روز یادبود اینترسکس چیست؟
روز یادبود/همبستگی با افراد بین جنسی به عنوان یادآوری است که افراد اینترسکس هنوز در بسیاری از نقاط جهان با تبعیض و خشونت روبرو هستند. این روز همچنین می‌خواهد به ما یادآوری کند که باید برای حقوق افراد دارای ویژگی‌های بین‌جنسیتی که اغلب ساکت و به حاشیه رانده می‌شوند، مبارزه کنیم.

روز یادبود افراد اینترسکس روز مهمی برای حقوق انسانها است در مورد اینکه چقدر از نظر به رسمیت شناختن و پذیرش یکدیگر پیشرفت کرده‌ایم، اما همچنین چقدر هنوز باید پیش برویم، است. با همکاری یکدیگر، می‌توانیم جامعه‌ای ایجاد کنیم که در آن همه بدون در نظر گرفتن هویت جنسی یا ویژگی‌های جنسی مورد احترام باشند.
این روز یادآور مهمی است که اگر می‌خواهیم جامعه‌ای فراگیرتر برای همه ایجاد کنیم، همه باید با هم کار کنیم.

مقالات مرتبط

محبوبترین

آخرین نظرات