پنج‌شنبه, آوریل 18, 2024
اصلیجنبشهادانشجوییاتحاد و همبستگی سراسری همه مردم؛ رمز توقف اعدام‌ها در ایران

اتحاد و همبستگی سراسری همه مردم؛ رمز توقف اعدام‌ها در ایران

اعدام دو زندانی سیاسی، محمد قبادلو و فرهاد سلیمی در سحرگاه سوم بهمن‌ماه، موج گسترده‌ای از اعتراضات را در سطح جامعه علیه حکومت اعدامی دامن زده و مردم معترض با شعار #نه_به_اعدام خواهان لغو فوری مجازات اعدام در ایران و توقف اجرای احکام اعدام همه زندانیانی هستند که با این حکم مواجه هستند.

زندانیان سیاسی زن اوین طی بیانیه‌ای از اعتصاب غذای عمومی خود در اعتراض به اعدام قبادلو و سلیمی خبر دادند که مورد حمایت وسیع جامعه قرار گرفت. در پی فراخوان زندانیان سیاسی زن، طیف گسترده‌ای از معلمان، کارگران، دادخواهان، خانواده‌های محکومین به اعدام، دادخواهان، هنرمندان و فعالین اجتماعی و سیاسی به حرکت تازه‌ای علیه اعدام‌ها پیوسته‌اند که حرکت‌های گسترده و سراسری اعتراضی برای لغو مجازات اعدام در ایران و تقابل قدرتمندتر از پیش در برابر جمهوری اعدامی را در چشم‌انداز قرار داده است.

دانشگاه سنگر آزادی و برابری ضمن حمایت قاطع از اعتراضات در جریان جامعه علیه اعدام این دو زندانی سیاسی و برای نجات جان سایر زندانیان از این قتل عمد دولتی، بر این باور است که جدال جامعه ایران و جمهوری اسلامی در متن انقلاب زن زندگی آزادی در جبهه اعدام‌ها قطبی شده است؛ جدالی که تا غلبه یکی از طرفین ادامه خواهد داشت. یک طرف ماجرا حکومتی است که تلاش دارد با گسترش فزاینده ابعاد اعدام‌ها، از مردم ایران زهر چشم بگیرد و شکل‌گیری اعتراضات سراسری بعدی را به ماه‌ها یا سال‌های بعد موکول کند. طرف دیگر اما مردمی هستند که می‌خواهند سلاح اعدام را از دست ماشین کشتار و آدم‌کشی حکومت درآورده و با فتح جبهه مبارزه علیه اعدام، انقلاب زن زندگی آزادی را یک گام دیگر به پیروزی نزدیک‌تر کنند.

اما برداشتن این گام مهم در مسیر انقلاب و برای توقف اعدام‌ها در ایران، امکانپذیر نیست جز با بازگشت همه ما به خیابان و فراهم کردن زمینه‌های اعتراضات و اعتصابات سراسری در کل جامعه. «اگه با هم یکی نشیم»، در برابر حکومت اعدامی «یکی یکی کشته می‌شیم». از این روی، همه ما دانشجویان، دانش‌آموزان و معلمان باید دوشادوش سایر بخش‌های جامعه به جنبش عظیم مردمی علیه اعدام و حکومت اعدامی بپیوندیم و اعتراضات و اعتصابات گسترده‌ای را از جمله در مدارس و دانشگاه‌ها سازمان دهیم. باید در برابر حکومتی که قصد جانمان را دارد، همه با هم، قدرتمند و سراسری بایستیم و از انقلابمان و زندانیان به گروگان گرفته شده محکوم به اعدام قاطعانه دفاع کنیم.

 دانشگاه سنگر آزادی و برابری

۶ بهمن ۱۴۰۲

۲۶ ژانویه ۲۰۲۴

مقالات مرتبط

محبوبترین

آخرین نظرات