پنج‌شنبه, آوریل 18, 2024
اصلیجنبشهارنگین کمانیهابیانیه مشترک فعالین و تشکل‌های رنگین‌کمانی علیه موج اخیر اعدامها در ایران

بیانیه مشترک فعالین و تشکل‌های رنگین‌کمانی علیه موج اخیر اعدامها در ایران

با اعتراضات همبسته و سراسری، علیه اعدام و حکومت اعدام بایستیم!

در روزها و هفته‌های اخیر شاهد موج گسترده‌ای از صدور و اجرای احکام اعدام در سراسر ایران تحت انواع اتهامات واهی منتسب به شهروندان بوده‌ایم؛ اتهاماتی که در استانداردهای حداقلی قضایی در سطح بین‌الملل، حتی اطلاق عبارت «جرم» به آنها نیز قابل تصور نیست. اما این موج اعدام‌ها را تنها در یک بستر مشخص سیاسی می‌توان درک کرد؛ ادامه تلاش حکومت مستاصل جمهوری اسلامی برای سرکوب، کنترل و ارعاب جامعه‌ای که با پرچم ژن ژیان ئازادی و برای ریشه‌کن کردن همه ابعاد نابرابری و بیحقوقی، می‌رود که به قدرت انقلابش، حکومت اسلامی را به زیر کشد.

ما همجنسگرایان، دوجنسگرایان، ترنس‌ها و کوییرها در ایران، خود در تمامی طول عمر ننگین جمهوری اسلامی و از لحظه نخست، موضوع مجازات ضدانسانی اعدام و حذف شدن سیستماتیک حکومتی بوده‌ایم و از این روست که ضرورت مبارزه همه جانبه با اعدام، این قتل عمد دولتی را به خوبی درک می‌کنیم. ما از اعدام‌های صحرایی همجنسگرایان و کوییرها در قنات جهرم به دست عوامل جمهوری اسلامی تا اجرای بسیاری احکام اعدام دیگر از میان ال‌جی‌بی‌تی‌ها و اعمال بیش از چهار دهه تبعیض و انکار مطلق‌مان را هرگز نه میبخشیم نه فراموش میکنیم . جنایات سازمان‌یافته حکومتی که به رغم عمق فجاعت، هرگز سبب نشد کوییرها در ایران مرعوب شوند و از مبارزات برابری‌طلبانه و آزادی‌خواهانه خود برای سرنگونی جمهوری اسلامی و دستیابی به رهایی دست بشویند.

ما کوییرها و فعالین جنبش دفاع از حقوق رنگین‌کمانی‌ها در ایران که در هشت ماه گذشته قلب‌مان با انقلاب زن زندگی آزادی در تپش دائم بوده، در پاسخ به موج اخیر اعدام‌ها، همبسته و متحد با همه بخش‌های جامعه قدرتمندانه اعلام می‌کنیم: اعدام، زندان، شکنجه، تجاوز، حمله شیمیایی و هیچ اقدام جنایتکارانه دیگر حکومتی نمی‌تواند عزم راسخ ما مردم را از به پیروزی رساندن انقلاب‌مان باز دارد.

همچنین ما صراحتا بر خواسته‌های فوری خود علیه این اعدام‌ها تاکید می‌کنیم و بر این باوریم که با مطالبات زیر باید جمهوری اسلامی را به عقب برانیم:
الف: توقف فوری اجرای احکام اعدام کسانی که در لیست انتظار هستند.
ب: لغو همه احکام صادره اعدام برای زندانیان و معترضان و پایان دادن به سناریوسازی و پرونده‌سازی برای آنان.
پ: آزادی فوری و بی قید و شرط همه زندانیان سیاسی.
ت: لغو مجازات اعدام برای همه شهروندان شامل بر زندانیان سیاسی و زندانیان جرائم عادی و غیره.

با این وجود به خوبی به این حقیقت واقفیم که حکومت اعدامی تنها به زبان اعتراض است که خواسته‌های ما را می‌شنود و از موج اخیر صدور و اجرای احکام اعدام عقب‌نشینی می‌کند. ما تردیدی نداریم که لغو مجازات اعدام در ایران و آزادی همه زندانیان سیاسی تنها از مسیر سرنگونی جمهوری اسلامی و پیروزی انقلاب زن زندگی آزادی می‌گذرد. بنابراین، تنها راه ما مردم ایران برای درآوردن سلاح اعدام از چنگال حکومت، سازماندهی اعتراضات و اعتصابات گسترده و سراسری در داخل کشور و اعتراض همه جانبه ایرانیان خارج کشور به اعدام‌های اخیر است.

در این مسیر مبارزه برای توقف اعدام‌ها، ما “ال‌جی‌بی‌تی‌کیو+”ها با تمام توان در کنار خانواده‌های دادخواه، خانواده‌های زندانیان سیاسی و خانواده‌های محکومین به اعدام هستیم؛ و آن چنان که دادخواهان اعلام نمودند، به این مهم باور داریم که در برابر حکومت مرگ و اعدام، همه باهم هستیم .

سرنگون باد حکومت اعدام
زنده باد آزادی و برابری
زنده باد زن زندگی آزادی

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲
۱۷ مه ۲۰۲۳

امضاکنندگان بیانیه به ترتیب حروف الفبا:

تشکل‌های امضاکننده:
تشکل رنگینکمانان ایرانی
سازمان ایران پراید
شش‌رنگ (شبکه لزبین‌ها و ترنسجندرهای ایرانی)

افراد امضاکننده:
۱. امید اقدمی، فعال سیاسی
۲. امیرا ذوالقدری، فعال حقوق ال‌جی‌بی‌تی‌کیو پلاس
۳. آرتمیس زرین‌کوب، همجنسگرا، فعال سیاسی اکو-سوسیالیست
۴. بهاره منشی رودسری
۵. خلیل عبیات، فعال حقوق جامعه ال‌جی‌بی‌تی
۶. سبحان نوفر، فعال حقوق کوئیر
۷. طلا، کوئیر و فعال مدنی
۸. علی عارفی، فعال حقوق پناهندگان و رنگین‌کمانی‌ها
۹. علی عرفانی ،همجنسگرا و مدافع حقوق جامعه ال‌جی‌بی‌تی پلاس از ایران
۱۰. فرید آشنا، کنشگر کوییر و حقوق پناهجویی از افغانستان
۱۱. ف. خ. سوار ، نقاش ، کنشگر مدنی و کوئیر (lgbtq) , طهران
۱۲. معراج، کنشگر کوییر از زنجان
۱۳. مسیح انصاری، همجنسگرا از آلمان
۱۴. مهسا س. ترنس از ایران
۱۵. مهران حمیدی، فعال سیاسی و کنشگر حقوق رنگین‌کمانی‌ها از اصفهان
۱۶. میرا قائمی، نویسنده، کوئیر
۱۷. نیما یاجم، کنشگر کوییر از کانادا

مقالات مرتبط

محبوبترین

آخرین نظرات