شنبه, آوریل 20, 2024
اصلیجنبشهارنگین کمانیهابیانیه حمایت رنگین‌کمانی‌ها از منشور مطالبات حداقلی تشکل‌های صنفی و مدنی در...

بیانیه حمایت رنگین‌کمانی‌ها از منشور مطالبات حداقلی تشکل‌های صنفی و مدنی در ایران

در بهمن ۱۴۰۱ و در ادامه پیشروی‌های انقلاب برای زن زندگی آزادی، منشور مطالبات حداقلی بیست نهاد و تشکل مستقل صنفی و مدنی در ایران منتشر شده است. این منشور در چارچوب ۱۲ بند، سرفصل مطالبات و آمال انقلاب برای پایان دادن به هر گونه دیکتاتوری از جامعه ایران را مطرح و به صورت فراگیری ضرورت آزادی و برابری تمامی بخش‌های جامعه اعم از کارگران، مزدبگیران، زنان و رنگین‌کمانی‌ها (افراد همجنسگرا، دوجنسگرا، ترنس‌ و کوییر) را روی میز جامعه و انقلابی که در آن جاری است، قرار داد.

یک بخش مهم و پیشرو این منشور که نویدبخش تحولات جدی در جنبش دفاع از حقوق انسانی رنگین‌کمانی‌ها در ایران است، بندی از آن است که به رفع همه تبعیضات جنسی و جنسیتی اختصاص یافته. در بند چهارم این منشور، از «امحا و لغو بی قید و شرط قوانین و فرم‌های تبعیض‌آمیز علیه تعلقات و گرایش‌های جنسی و جنسیتی، به رسمیت شناختن جامعه‌ رنگین‌کمانیِ “ال‌جی‌بی‌تی‌کیوآی‌ای‌پلاس”، جرم‌زدایی از همه تعلقات و گرایشات جنسیتی‌» صحبت به میان می آید.

قید شدن چنین بندی در میان سرفصل مهم‌ترین مطالبات این تشکل‌ها، از یک‌سو نشانگر پیشروی جامعه ایران و تشکل‌های پیشاهنگ آن در زمینه آزادی‌های جنسی و جنسیتی بوده؛ و از سوی دیگر تاثیرگذاری جنبش رنگین‌کمانی در فضای سیاسی ایران را نشان می‌دهد که مهر خود را آن‌چنان بر تحولات جامعه زده که امروز می‌توان با قاطعیت گفت، آزادی رنگین‌کمانیها، به یکی از شاخص‌های اصلی محک آزادی‌خواهی نیروهای سیاسی تبدیل شده است. برای دو قرن آزادی‌خواهان جهان می‌گفتند: «آزادی زن، معیار آزادی جامعه است»؛ امروز در جامعه ایران مفتخریم که اضافه کنیم: «آزادی زنان، افراد ال‌جی‌بی‌تی‌کیوپلاس و رفع هرگونه ستم جنسی و جنسیتی، معیار آزادی جامعه است.»

در عین حال، افراد ال‌جی‌بی‌تی‌کیوپلاس، شهروندان جامعه نیز هستند و دوشادوش سایر بخش‌های جامعه به جز اعتراض به تبعیضات جنسی و جنسیتی، علیه فلاکت اقتصادی، استبداد و دیکتاتوری، نبود آزادی بیان، مذهب، مجازات شنیع اعدام، پدیده زندانی سیاسی و بسیاری تبعیضات و بیحقوقی‌های دیگر هم هستند. از این روست که رنگین‌کمانی‌ها علاوه بر بند مورد اشاره درباره رفع تبعیض‌های جنسی و جنسیتی، سایر بندهای منشور بیست تشکل را هم امر خود دانسته و تضمین آزادی و برابری همه شهروندان جامعه را در گرو تحقق کامل این بندها می‌دانند.

نظر به این توضیحات، ما جمعی از فعالین، نهادها، سازمان‌ها و تشکل‌های رنگین‌کمانی‌، ضمن اعلام همبستگی مجدد با کارگران، معلمان، زنان، بازنشستگان، دانشجویان و سایر جنبش‌های مترقی جامعه؛ حمایت صریح و قاطع خود را از منشور مطالبات حداقلی بیست تشکل داخل کشور اعلام می‌کنیم و برای گسترش هر چه بیشتر این مطالبات در میان توده‌های مردم، نهایت تلاش و توان خود را به کار خواهیم بست.

زنده باد انقلاب زن زندگی آزادی
زنده باد آزادی و برابری
زنده باد مبارزه همبسته همه بخش‌های تحت ستم جامعه

اسفند ۱۴۰۱
مارس ۲۰۲۳

نهادها و تشکل‌های امضاکننده (به ترتیب حروف الفبا):
۱. تشکل رنگین‌کمانان ایرانی
۲. سازمان ایران پراید
۳. شش‌رنگ (شبکه لزبین‌ و ترنسجندرهای ایران)
۴. صفحه فرهنگسازی ترنس، پرستو
۵. نهاد کوییرکده

افراد و فعالین امضاکننده:
۱. مهران حمیدی، همجنسگرا، فعال سیاسی و جنبش رنگین‌کمانی
۲. پریسا شاهی ، ترنس و فعال حقوق ترنس و رنگینکمانی
۳. عسل عباسیان، روزنامه نگار و کوییر فمنیست
۴. آوات پوری، حامی جنبش رنگین‌کمانی
۵. ویگن صدر، حامی جنبش رنگین‌کمانی
۶. علی عرفانیان، همجنسگرا
۷. علی عارفی، همجنسگرا و فعال حقوق پناهندگان و رنگین‌کمانی‌ها
۸. شاون شیرازی، فعال سیاسی و حقوق رنگین‌کمانی‌ها
۹. آرتمیس فدایی، فعال سیاسی و جنبش رنگین‌کمانی
۱۰. میرا قائمی، نویسنده و فعال کوییر
۱۱. نیما یاجم، فعال کوییر
۱۲. سوگند، ترنس و فعال سیاسی و جنبش رنگین‌کمانی
۱۳. مهسا تهرانی، ترنس و فعال رنگین‌کمانی
۱۴. عقیل عبیات، همجنسگرا و فعال جنبش رنگین‌کمانی
۱۵. یاور برادران خسروشاهی، فعال سیاسی و کوییر
۱۶. فرید آشنا، همجنسگرا و حامی جنبش رنگین‌کمانی

مقالات مرتبط

محبوبترین

آخرین نظرات