جمعه, آوریل 26, 2024
اصلیاطلاعیه هااطلاعیه رنگین کمانیهابیانیه تشکلها و کنشگران کوییر ایرانی درباره یادروز جهانی افراد ترنس

بیانیه تشکلها و کنشگران کوییر ایرانی درباره یادروز جهانی افراد ترنس

در یادروز جهانی افراد ترنس، یاد تمام افراد ترنس را که در ایران و هر جای جهان، قربانی جهل، تعصب و تابوهای کاذب اجتماعی شده‌اند، گرامی می‌داریم.

در شرایطی که جهان امروز ما، شاهد موجی جدید از ترنس‌ستیزی و نشر اطلاعات کذب درباره گذار جنسیتی است، جنبش ترنس در ایران و سراسر جهان، با تکیه بر امیدی که از پیروزی مبارزات خود در گذر دهه‌ها به دست آورده، تلاش و کنشگری خود را برای آگاهی‌آفرینی و کمک به ساختن جهانی عاری از ظلم و تبعیض ادامه می‌دهد.

یادروز افراد ترنس امسال در حالی برگزار می‌شود که همچنان شاهد خشونت اجتماعی تا قتل افراد ترنس هستیم: مهسا زن ترنس در دی‌ماه ۱۳۹۷ در شادگان به دست مردان خانواده به قتل رسید، سیاوش بیرانوند، مرد ترنس، در مرداد ۱۳۹۶ در خرم‌آباد با شلیک گلوله پدرش کشته شد و الا نیک بیان در شهریور ۱۴۰۰ و ریبوار ابراهیمی در بهمن ۱۴۰۰ در مریوان قربانی جهل و تعصبات اجتماعی شدند.

در همین حال، رها آجودانی، کنشگر ترنس با وثیقه‌ای سنگین در آزادی موقت است، ترولان، زن ترنس هنرمند، به زندان محکوم شده و صدها و هزاران فرد ترنس دیگر یا در وطن خود نقطه امنی ندارند، یا سال‌های طولانی، زندگی خود را در تعلیق پناهندگی و بلاتکلیفی سپری می‌کنند.

جامعه ترنس ایران در حالی در مقابل تعصبات اجتماعی ایستاده و شجاعانه به شکستن چارچوب‌های کهنه جهل ادامه می‌دهد، که جمهوری اسلامی با سرکوب بیان جنسیتی کوییر و ترنس از یک سو، و بهره‌برداری تبلیغاتی از حجم گسترده جراحی‌های اجباری بازتایید جنسیت از سوی دیگر، کمر به سرکوب و نقض سیستماتیک حقوق بشر این شهروندان بسته است.

در حالی که زنان و مردان ترنس در ایران در فرایند گذار جنسیتی، حجمی هولناک از فشارهای اجتماعی و اقتصادی را از سر می‌گذرانند، حکومت استبداد دینی نیز افراد ترنس نان‌باینری و با جنسیت غیردوگانه و بسیاری از افراد ترنس را که نیازی به جراحی بازتایید جنسیت ندارند، بین دوراهی جراحی اجباری یا تعلیق وضعیت مدارک هویتی قرار داده و همین امر بسیاری از افراد جامعه ترنس و کوییر را با انتخاب‌های نامتناسب و غیرقابل بازگشت مواجه کرده است.

اکنون که با جنبش انقلابی «زن، زندگی، آزادی»، جامعه ایران با حرکت به سوی پذیرش حقوق همه گروه‌های به حاشیه رانده شده، گامی تاریخی را برداشته، جامعه کوییر و ترنس ایران بیش از پیش مصمم است که در کنار سایر هم‌وطنان خود، به شکستن ساختارهای تعصب‌آمیز ادامه دهد و سال به سال شاهد جامعه‌ای آگاه‌تر و پذیراتر باشد.

در عین حال معتقدیم رفع تبعیض و ستم از جامعه ترنس با تضمین حقوق همه جامعه الجیبیتی+ گره خورده و جزیی جدانشدنی از مطالبات و حقوق کل این جامعه است.

هم‌زمان با جنبش انقلابی «زن، زندگی، آزادی»، ما جامعه ترنس ایران به عنوان یکی از دادخواهان ثابت‌قدم در صف مبارزه با جمهوری اسلامی، مشعلی را که کنشگران پیش‌کسوت دیگر قبل از ما شعله‌ور کردند، گرم و درخشان نگه خواهیم داشت و جهانی را انتظار می‌کشیم که در آن، تفاوت‌های انسان‌ها فرصتی برای شکوفایی بیشتر جوامع باشد، نه بهانه‌ای برای سرکوب و تبعیض.

۲۹ آبان ۱۴۰۲
۲۰ نوامبر ۲۰۲۳

تشکل رنگین‌کمانان ایرانی
شش‌رنگ (شبکه لزبین ها و ترنسجندرهای ایرانی)
سازمان کوییرهای ایرانی سیمرغ

مقالات مرتبط

محبوبترین

آخرین نظرات